El espacio del lugar. El lugar del espacio

El espacio del lugar. El lugar del espacio, es una instalación que invita a reflexionar sobre los espacios de exposición, sus funciones y posibles relaciones interinstitucionales. El proyecto gira en torno en torno a la construcción simbólica y material de dichos espacios y cómo dicha construcción está íntimamente determinada por su función y locación y audiencia. Una réplica a escala real de la sala principal del Museo de Arte de la Universidad Nacional se intersecta con el espacio anfitrión de NC-arte*. Ambas instituciones son las únicas que fomentan la creación de obras de lugar específico de gran formato en el país. En este orden de ideas, la reconstrucción arquitectónica (un espacio dentro de otro espacio), intenta señalar las conexiones y tensiones que existen entre estos dos lugares/espacios y cómo éstos mismos se relacionan con los conceptos de lo público y lo privado, toda vez que NC-arte es un espacio para proyectos artísticos de índole privado (tipo kunstraum), mientras que el Museo es parte de la Universidad Nacional de Colombia—la institución pública educativa más importante de Colombia. Adicional a la construcción material de esta instalación, hay un segundo componente que se desarrolla a lo largo del tiempo que dura la muestra: el músico y compositor colombiano Rodolfo Acosta, es invitado a desarrollar una composición musical que se ejecuta durante el tiempo total de la exposición con el Ensamble-CG —que dirige. Como la pieza se desarrolla a lo largo de casi dos meses (del 22 de julio al 16 de septiembre), sus ‘episodios’ en términos musicales, obedecen a la temporalidad de NC-arte y los momentos en que éste se encuentra cerrado. En otras palabras, la pieza musical continúa (no cesa), y entiende el silencio como una pausa activa que, al igual que el ruido del tráfico exterior a NC-arte, afectan tanto a la pieza sonora como a la instalación misma por igual.

N.C.
Septiembre de 2017

* El acrónimo de NC-arte se refiere a los nombres de Nayib Neme y Claudia Hakim. NC-arte, es un espacio cultural y educativo de la Fundación Neme en Bogotá.

 

Nicolás Consuegra’s The Space of Place. The place of Space, is  an invitation to reflect on exhibition spaces, their nuances and possible inter-institutional relations.

The project delves into the symbolic construct of exhibition spaces and how this elaboration is intimately linked to their function and location. Nicolas’ aim is to invite the audience to rethink what a site-specific work is—or could be—through the relationship that he establishes between two exhibition spaces in Bogota: NC-arte* and the Art Museum at the National University of Colombia.

Both institutions are the only ones that commission site-specific projects at a large scale in Colombia. Hence, Nicolas collapses the two institutions by means of an architectural reconstruction. The Art Museum at the National University of Colombia inhabits NC-arte as a parasite—intersecting its walls, corridors and windows—. With this gesture, Nicolas aims to establish connections between these two exhibition sites by providing a scenario for rethinking the historical background of exhibition spaces and the polyvalent relationships that these places establish with their social and cultural context. The Space of Place. The place of Space is both container and content; it opens a debate around what we may understand as an installation project—the title itself questions the use of language, and invites the viewer to reflect on what a space is, and which physical and immaterial constructs determine a place.

The mise-en-scène that the audience will encounter when accessing NC-arte, reproduces the emblematic main gallery space from the Art Museum at the National University of Colombia. It is rendered in such detail that Nicolas even wanted to capture the particular acoustics of that place. A music composition titled Ocho semanas para seis instrumentos (Eight weeks for six instruments) was commissioned for this project and written by the Colombian composer Rodolfo Acosta. Interpreted by Ensamble CG, this piece is performed throughout the show—not as discrete concerts, but rather as a musical piece that will evolve during a span of two months—as a reminder of the dynamics that currently occur at the National University campus, where music students practice their instruments surrounding the Museum—this cacophony randomly pollutes the rather hermetic ambient of the museum, without having the physical presence of the students within it.

With this train of thought, the displacement of the Art Museum at the National University of Colombia and its further relocation at NC-arte’s space points out the possibility that it is not only the works of art that move from one place to another but the location itself. This prompts inquiries about the social, cultural, economic—and so forth—expectations we have towards exhibition spaces, and how these questions influence the staging of certain artistic works that are articulated with the nuances of the spaces that shelter them.

The Space of Place. The place of Space, is presented as a grand installation, a daring architectural project and a fascinating artistic construction (July 22 – September 16)

* The acronym NC-arte stands for the names of Nayib Neme and Claudia Hakim. NC-arte, is an art-space in Bogotá, owned by Fundación Neme.

(this text was initially a press release. It has been edited for the purpose of posting it on this entry)

 

 

Textos relacionados:

La producción del espacio, la construcción de lugar. Texto curatorial de Claudia Segura Campins (NC-arte, Bogotá)

El espacio y el lugar: Nicolás Consuegra en NC-arte. Artículo de Jaime Cerón para la Revista Arcadia (Colombia)

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Ficha técnica:

Dirección arquitectónica: Felipe Guerra — Estudio Altiplano, Bogotá
Producción: H&G Studios, Bogotá

“Ocho semanas para seis instrumentos”. Compuesta por Rodolfo Acosta para “El espacio del lugar. El lugar del espacio”
Interpretada por el Ensamble CG: Beatriz Elena Martínez (voz), Laura Cubides (flauta), Guillermo Bocanegra (guitarra), Eduardo Caicedo (percusión), José Gómez (clarinete), Diego García (violonchelo)

Agradecimientos:

Museo de Arte de la Universidad Nacional de Colombia
Mónica Páez
Tangrama